REFORM OF THE STATE INSPECTOR SERVICE OF GEORGIA AND SUPERVISORY BODIES ON PERSONAL DATA PROTECTION IN COMPARATIVE PERSPECTIVE

Authors

  • Nato Gugava Sulkhan-Saba Orbeliani University

DOI:

https://doi.org/10.52340/jo.2022.05.01.02

Keywords:

Personal Data, Supervisory Body, Personal Data Protection Office, Special Investigation Service, Reform of Inspector’s Office

Abstract

Personal data protection is part of the human rights in democratic societies and relevant institutions and regulations exist for its realization. Government of Georgia undertook significant steps toward protection of personal data in recent years.
Parliament of Georgia adopted Law on Personal Data Protection in 28 December 2011, representing an important instrument for protection of citizens’ personal data. In 2013-2017 important impact on development of personal data protection legislation was made by Association Agreement between the EU and Georgia. The first phase of Visa Liberation Action Plan envisaged consolidation of institutional and legal frameworks in line with European and international standards, ratification of international instruments and inclusion in national legislation, as well as establishment of independent supervisory body. Effective functioning of the supervisory body was identified to be implemented at the second phase Paper reviews and evaluates the ongoing reform of state inspector’s office and personal data protection in Georgia in the comparative light of personal data protection supervisory bodies of some European countries

References

განმარტებითი ბარათი საქართველოს კანონის პროექტზე „პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ“, https://info.parliament.ge/file/1/BillReviewContent/289995> [30.06.2022]. [Ganmart’ebiti barati sakartvelos k’anonis p’roekt’ze „p’ersonalur monatsemta datsvis shesakheb]

დაზვერვის სამსახურებზე ზედამხედველობის განხორციელება, ჰ. ბორნისა და ა. უილსის რედაქტორობით, ჟენევა, 2012.[ Dazvervis samsakhurebze zedamkhedvelobis gankhortsieleba, h Bornisa da a Uilsis redakt’orobit, zheneva, 2012]

დამოუკიდებელი საგამოძიებო მექანიზმი საქართველოში, მიღწევები და არსებული გამოწვევები, თბილისი, 2021.[ Damouk’idebeli sagamodziebo mekanizmi sakartveloshi, mights’evebi da arsebuli gamots’vevebi, tbilisi, 2021]

კაპანაძე ა., საქართველოსთვის ევროკავშირის წევრობის კანდიდატის სტატუსის მინიჭების შემთხვევაში პერსონალურ მონაცემთა დაცვის მიმართულებით გადასადგმელი ნაბიჯების თაობაზე, თბილისი, 2022. [K’ap’anadze a. , sakartvelostvis evrok’avshiris ts’evrobis k’andidat’is st’at’usis minich’ebis shemtkhvevashi p’ersonalur monatsemta datsvis mimartulebit gadasadgmeli nabijebis taobaze, tbilisi, 2022]

მსოფლიო პრაქტიკა, პერსონალურ მონაცემთა დაცვის სამსახური, 2022 (3), 11. <https://t.ly/q_O6> [30.06.2022] [MSoplio p’rakt’ik’a, p’ersonalur monatsemta datsvis samsakhuri, 2022 (3)]

„პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ“ საქართველოს კანონში ცვლილების შეტანის თაობაზე“ სა-ქართველოს კანონი (No 07-3/150/10, 22-12-2021).[ „p’ersonalur monatsemta datsvis shesakheb“ sakartvelos k’anonshi tsvlilebis shet’anis taobaze“ sa-kartvelos k’anoni (No 07-3/150/10, 22-12-2021)]

საქართველოს კანონი „სახელმწიფო ინსპექტორის სამსახურის შესახებ“.[Sakartvelos k’anoni „sakhelmts’ipo insp’ekt’oris samsakhuris shesakheb“.]

სახელმწიფო ინსპექტორის სამსახურის შესახებ“ საქართველოს კანონში ცვლილების შეტანის თაობაზე“ საქართველოს კანონი (No 07-3/150/10, 22-12-2021); [Sakhelmts’ipo insp’ekt’oris samsakhuris shesakheb“ sakartvelos k’anonshi tsvlilebis shet’anis taobaze“ sakartvelos k’anoni (No 07-3/150/10, 22-12-2021)]

სახელმწიფო ინსპექტორის სამსახურის საქმიანობის ანგარიში, 2021. [Sakhelmts’ipo insp’ekt’oris samsakhuris sakmianobis angarishi, 2021]

ხუციშვილი ი., ელექტრონული კომუნიკაციის მაიდენტიფიცირებელი მონაცემების და-მუშავებაზე ზედამხედველი ორგანოები და მათი უფლებამოსილება საქართველოსა და ევროკავშირში, თბილისი, 2020, [Khutsishvili i. , elekt’ronuli k’omunik’atsiis maident’ipitsirebeli monatsemebis da-mushavebaze zedamkhedveli organoebi da mati uplebamosileba sakartvelosa da evrok’avshirshi, tbilisi, 2020,]

ჯიაკუმოპულოს კ., ბუტარელი ჯ., ო’ფლერთი მ., მონაცემთა დაცვის ევროპული სამართლის სახელმძღვანელო, თბილისი, 2018.[ Jiak’umop’ulos k’. , but’areli j. , o’plerti m. , monatsemta datsvis evrop’uli samartlis sakhelmdzghvanelo, tbilisi, 2018.]

Act No. 78-17 of 6 January 1978 of the French Republic on Information Technology, Data Files and Civil Liberties.

Act on the Implementation of the General Data Protection Regulation of Croatia.

Data Protection Laws of The World, 2022, <https://www.dlapiperdataprotection.com/index.html?t=authority&c=NL> [30.06.2022]50Constitution of the Republic of Croatia, Art.

Erdos D., Ensuring Legal Accountability of the UK Data Protection Authority: From Cause for Data Subject Complaint to a Model for Europe?, European Data Protection Law Review, Vol. 6, No. 3, 2020.

Lambert, P. Data Protection, Data Loss and Penalties, Irish Business Law Quarterly, Vol. 4, No. 4, 2012.

Lehdonvirta V., European Union Data Protection Directive: Adequacy of Data Protection in Singapore, Singapore Journal of Legal Studies, Vol. 2004, No. 2, 2004.

Opinion of Directorate General Human Rights and Rule of Law, Information Society – Action Against Crime Directorate Information Society Department, DGI (2020)12 Strasbourg, 3 July 2020.

Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the Protection of Natural Persons with Regard to the Processing of Personal Data and on the Free Movement of Such Data, and Repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation).

Practical Guide GDPR, Data Protection Officers. <https://www.cnil.fr/sites/default/files/atoms/files/cnil-gdpr_practical_guide_data-protection-officers.pdf> [30.06.2022]

Personal Data Protection Act of the Republic of Bulgaria, 2002.

Personal Data Protection Act of Estonia.

Published

2023-03-22

How to Cite

Gugava ნ. (2023). REFORM OF THE STATE INSPECTOR SERVICE OF GEORGIA AND SUPERVISORY BODIES ON PERSONAL DATA PROTECTION IN COMPARATIVE PERSPECTIVE. JOURNAL &quot;ORBELIANI&Quot;, 1(5). https://doi.org/10.52340/jo.2022.05.01.02

Issue

Section

Articles